پل طبیعت

پل طبیعت

کشور
ایران
استان
تهران
شهرستان
تهران
شهر
تهران
کاربری
پل پیاده رو، گردشگری
 

اطلاعات بازدید

امکان بازدید
همه روزه
ورودی
ندارد
 

سایر اطلاعات

نزدیکترین جاذبه های گردشگری
بوستان آب و آتش، پارک جنگلی طالقانی
وبگاه
 

پل طبیعت تهران یک پل سه طبقه پیاده‌رو و غیرخودرویی است که در عباس‌آباد تهران قرار دارد. پل طبیعت، اولین پل صرفا پیاده رو در ایران می باشد. همچنین بزرگ‌ ترین پل عبور و مرور غیر خودرویی کشور به حساب می آید که مساحت آن ۷۰۰۰ متر مربع می باشد.

این پل که از نمادهای شهر تهران است، از عرض بزرگراه مدرس می گذرد و بوستان های طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل می کند.

پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران

تاریخچه پل طبیعت

در سال ۱۳۸۸، فراخوانی از سوی شرکت نوسازی عباس آباد، در رسانه ها منتشر شد و طراحی این پل در قالب یک مسابقه انجام و عملیات اجرایی آن از اواخر ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز گردید. این پل در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.

پژوهش های صورت گرفته طراحی پل طبیعت

پیش از اینکه مسابقه طراحی پل طبیعت برگزار شود، مهندسان شرکت نوسازی عباس آباد پژوهش های اولیه ای را در خصوص ویژگی های این پل انجام دادند. کارشناسان این شرکت چند مورد مهم را در طراحی این پل مدنظر قرار دادند که اولین اولویت، توجه به مسائل محیطزیست در طراحی این پل بود. با توجه به اینکه پل طبیعت در نقطه ای واقع شده که تمام شاهراه های پایتخت، مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت از بالای این پل به خوبی دید دارد، محل قرار گیری آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار بود.

پل طبیعت تهران

طراحی پل طبیعت

در طراحی این پل، از معماری پل های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و این پل یک سازه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخت و کاملا سازگار با محیط زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن درپارک های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است. فرم درختی ستون ها و انتخاب نام طبیعت برای پل، هر دو تاکیدی بر پیوستن دو فضای سبز توسط این پل است.

پل طبیعت تهران

سازندگان پل طبیعت

پل طبیعت بخشی از پروژه ساخت ۷ پل عابر پیاده در اراضی عباس آباد، شامل پل های ابریشم است. بر پایه طرح جامع زمین‌های عباس آباد ساخت ۷ پل برای دسترسی شهروندان به امکانات اراضی عباس آباد و کاربری‌های فرهنگی و تفریحی آن پیش بینی شده است.

این پل توسط شرکت سازه های پارچه ای دیبا طراحی شده که نظارت بر ساخت آن نیز بر عهده همین شرکت بوده است. شرکت سازه های پارچه ای دیبا، در سال ۱۳۸۴، توسط لیلا عراقیان و همکارش علیرضا بهزادی تاسیس گردید. شرکت دیبا پس از اجرای سازه‌های چادری پارک آب و آتش تهران، به مسابقهٔ طراحی پل طبیعت دعوت و طرحشان برگزیده شد.

البته کمپانی ایتالیایی Maffeis نیز در این میان به بخش های تکنیکی ساخت سازه مورد بحث، کمک کرد.

جوایز پل طبیعت

پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان، در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد.

  • ۱۳۹۵ کسب رتبه دوم نوآوری در سی امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی ۱۳۹۵، برای طراحی پل طبیعت
  • ۱۳۹۵ جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۶
  • ۱۳۹۴ جایزه معمار برای فضاهای عمومی، تهران، ایران
  • ۱۳۹۴ طرح تقدیر شده جایزه معماری آسیا، استانبول، ترکیه
  • ۱۳۹۴ جایزه نقره‌ای IPMA برای مدیریت پروژه، پاناما
  • ۱۳۹۴ جایزه MEIDAA در بخش پروژه‌های عمومی و شهری خاورمیانه، دوبی، امارات متحده عربی
  • ۱۳۹۴ جایزه Award+A Architizer دربخش پل و بزرگراه‌ها، نیویورک، ایالت متحده آمریکا
  • ۱۳۹۳ برترین پل شهری در چهارمین کنفرانس بین‌المللی پل در دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران
  • ۱۳۹۳ برنده خشت طلایی در فضاهای گردشگری و تفریحی در روز جهانی شهرها، تهران، ایران
  • ۱۳۹۲ برترین سازه فولادی کشور در بخش پل در چهارمین کنفرانس فولاد و سازه، تهران، ایران

معماری و ویژگی های پل طبیعت

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین است. مساحت این پل ۷۰۰۰ متر مربع است که ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌ ها، کافی‌ شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد. طول این پل ۳۰۰ متر بوده و وزن سازه اش ۲۰۰۰ تن است.

شهروندان می‌ توانند روی کفپوش‌ های چوبی پل با مساحتی حدود ۵۱۰۰ متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه‌ سواری و کالسکه‌ سواری لذت ببرند.

طبقه دوم و سوم پل طبیعت تهران

پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافی‌ شاپ گرفته تا گالری و رستوران‌ های متنوع به‌ عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد شود. روی پل به تفکیک، سه مسیر مشخص اسب‌ رو و کالسکه‌ رو، دوچرخه‌ رو و انسان‌ رو در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی‌ های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مد نظر بوده است.

طبقه اول پل طبیعت تهران

برای بنای پل، از مصالح مخصوص و لوله های ویژه استفاده شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن در نظر گرفته شده است و بر اساس قولی که پیمانکار اجرایی طرح داده، پل طبیعت از زمان بهره برداری، ۱۰۰ سال عمر خواهد کرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی، حتی زلزله بالای ۷ ریشتر مقاوم است.

امکانات پل طبیعت

در طول پل، فضاهایی با عملکردهای فرهنگی، تفر یحی و گردشگری تدارک دیده شده که به عنوان مثال می توان به کافی شاپ، رستوران، کافه گالری و همچنین فضای سبز کار شده در پل اشاره کرد.

مشکلات‌ ساخت‌ و‌ اجرای پل طبیعت

ساخت این سازه فلزی به دلیل وجود اتوبان در زیر پل، کار سختی بود و پلیس راه به هیچ وجه اجازه بسته شدن اتوبان را نمی داد و با توجه به وجود قناتی که زیر پل وجود دارد امکان استفاده از جرثقیل فوق سنگین نیز وجود نداشت. به همین دلیل گروه شهید رجایی (به عنوان پیمانکار پروژه) با توجه به سابقه ی پل سازی که داشت تصمیم گرفت در ارتفاع ۲۵ متر از سطح اتوبان میز کاری به وسعت ۱۰ متر و به طول ۳۰۰ متر با تحمل باری به وزن ۱۰ تن ایجاد کند و ستون هایی برای عرشه ی پل زده شد که  ۱۳۰۰ تن وزن آن بود.

پل طبیعت کجاست

پل طبیعت بر روی بزرگراه مدرس احداث شده است و پارک جنگلی طالقانی در شرق را به بوستان آب و آتش در غرب متصل می‌کند.

برای رسیدن به پل طبیعت از طریق بوستان آب و آتش، باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا استفاده کرد یا بعد از گذشتن از چهار راه جهان کودک وارد خیابان دیدار جنوبی شد و به بوستان آب و آتش رسید.

همچنین برای رسیدن به این پل از طریق بوستان طالقانی، باید از ایستگاه مترو حقانی استفاده کرد یا از محور غرب به شرق بزرگراه حقانی به این بوستان جنگلی وارد شد و پس از عبور از مسیرهای پیاده راه طراحی شده در این بوستان، به پل طبیعت قدم برداشت.